Tävla och vinn ett solcellspaket

Bilar ska kunna drivas med el från karossen

Kolfiberkaross. Energilagring med strukturella batterier
Foto av Yen Strandqvist

Bilar ska kunna drivas med el från karossen

Elbilar som lagrar sin energi direkt i bilens kaross kan bli verklighet inom några år. Det menar forskare från Chalmers som utvecklar en ny teknik med “strukturella batterier”.

Batterierna är, trots snabb utveckling, fortfarande elbilens svagaste länk. De är komplicerade och dyra att tillverka, de är behäftade med specifika risker och de har inte samma energitäthet som vanliga, fossila bränslen, varför ett batteri som ska räcka till längre resor blir väldigt tungt.

Det är en problembild som kanske kan vara på väg mot en lösning, tack vare spjutspetsforskningen som Leif Asps forskargrupp på Chalmers tillsammans med kollegor vid KTH bedriver inom området multifunktionella kompositer för energilagring. Deras idé går ut på att lagra energi direkt i kolfiber som batterielektroder. Om tekniken installeras i själva karossen behövs inget separat och tungt batteri som driver bilen.

– Nyckeln är att optimera fordonen på systemnivå – utifrån både vikt, hållfasthet, styvhet och elektrokemiska egenskaper. Det är lite av ett nytt sätt att tänka för fordonsbranschen, där man är mer van vid att optimera enskilda delar. Strukturella batterier kan kanske inte bli lika effektiva i sig som traditionella batterier, men eftersom de har en strukturell lastbärande förmåga så kan man göra mycket stora vinster på systemnivå, förklarar Leif Asp, professor i material- och beräkningsmekanik på Chalmers.

Forskningsprojektet på Chalmers har finansierats av Vinnova, Energimyndigheten, Vetenskapsrådet, och Alistore European Research Institute.

Källa: Chalmers/Motormagasinet

Liknande inlägg