Tävla och vinn ett solcellspaket

Vad krävs för att elbilarna ska slå igenom?

Elbilar. Fredrik Sandberg skriver om elbilarnas genombrott.

Vad krävs för att elbilarna ska slå igenom?

Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige, spekulerar i denna krönika om elbilarnas framtid. Billigare modeller och fler batterifabriker kan bana väg för ett verkligt genombrott, tror han.

”Vad krävs för att elbilarna ska slå igenom på bred front?”

Det här är en fråga som är oerhört enkel att svara på. Dela ut dem gratis och lägg skatt på minst 1 miljon kronor för varje bensin- eller dieseldriven hästkraft.

Då kommer genomslaget.

Om man ska hålla sig till verklighetens spelplan och möjligheter, blir det något knivigare.
Låt oss ta fram spåkulan och kika in i framtiden och hur möjligheterna ser ut.

Gratis kanske är att ta i, men ett som är tämligen säkert är att prisbilden måste ner. Det visar om inte annat den norska politiken där momsbefriade elbilar för konsumenterna är enkla att räkna hem i jämförelse med de hårt beskattade förbränningsmotoralternativen.

Den stora anledningen till att elbilar har en fjärdedel av marknaden i Norge beror på priset på bilarna. För länder som inte har stora oljefonder att ösa ur, som har inhemsk bilindustri vars teknik inte får bli alltför ogynnsam via politiska spelregler ser ekvationen annorlunda ut.

Här måste vi till stor del lita på marknadsekonomiska drivkrafter. Men även om de stora bilföretagen sänkte sina små bilar med räckvidd på upp till 20 mil till priser kring 150 000 kronor skulle ett gigantiskt genombrott inte ske. Visst, försäljningen skulle öka. Kostnaden för att köra elbil ligger på kring 1,50 kronor milen för dessa bilar, lägg till det små servicekrav så har du pendling som utspritt på några år är betydligt billigare än att köpa busskort.

“Kanske är det eldrivna små flygplan, som faktiskt utvecklas just nu, med vertikal start och landning som blir var persons fordon.”

 

Men de flesta köper eller leasar bilar som kan ta dem överallt, till släktingen i Spanien, till skidresan på sportlovet, till föräldrarna som bor kvar i Norrbotten sedan du flyttade till Malmö etcetera. Många vill ha dragkrok, stora lastutrymmen (speciellt i kombilandet Sverige).

Ett brett spektrum av bilmodeller till lägre priser är med andra ord vad som krävs.

Och detta är precis vad som är på väg att hända. Mercedes talar om ett 10 tal modeller som ska bli rena elbilar, VW-koncernen ett 20-tal. Volkswagens nästa Bubbla, ID-konceptet ska ha 40-60 mils räckvidd och kosta som en dieselgolf. Volvo ligger i startgroparna, Tesla rullar ut sin Model 3 nästa år, Opel Ampera-e lanseras nästa år i Sverige, Jaguar har en 50-milabil i SUV-storlek som ska lanseras 2018, Audi har sagt samma år för deras 50-milare E-tron Quattro.

Fram till 2020 kommer med andra ord en mängd bilar med lång räckvidd ut, samtidigt som snabbladdarnätverket byggs ut och förbättras. Men de flesta modeller som vi kan se skymten av är premiumbilar med priser på kring en halv miljon. Volymerna, vid sidan av Teslas Model 3, kommer också att vara små, om Tesla lyckats med vad man förutsatt sig.

Det brukar sägas av branschkännare att Tesla inte kan skala upp produktionen till planerade 500 000 bilar per år, de har för liten erfarenhet av detta. Men faktum är att det endast är Tesla som kan skala upp elbilsproduktionen i närtid. De kommer nämligen ha vad alla andra saknar: batterier i gigantiska volymer, tack vare sin gigafactory som de bygger i Nevada om som ska spotta ut batterier till upp till 1,5 miljoner bilar per år. En storskalighet som också ska ge billiga batterier.

Andra tillverkare är hänvisade till batteriföretagens i jämförelse små batterifabriker.

Men fram till 2020 kommer Volkswagen och Mercedes att starta egen batteriproduktion, och fler aktörer lär haka på.

Efter det kan vad som helst hända. Och då menar jag vad som helst. Framtiden är ett oskrivet blad. Kanske är det eldrivna små flygplan, som faktiskt utvecklas just nu, med vertikal start och landning som blir var persons fordon!

Fredrik Sandberg, chefredaktör Elbilen i Sverige

Liknande inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *