Tävla och vinn ett solcellspaket

Fulladdat på elbilsmässan

Elbilsmässan eCarExpo 2016
Foto av Lars Bärtås

Fulladdat på elbilsmässan

Sveriges första elbilsmässa, som i helgerna turnerat från Göteborg till Stockholm, visar att det råder fullt drag på elbilsmarknaden. Men det lär dröja ytterligare ett tag innan elbilen är ett självklart val för landets privatbilister.

Bilbranschen har insett att eldrivna fordon tillhör framtiden. De allra flesta biltillverkare erbjuder idag en el- eller elhybridbil i sitt utbud och sammanlagt finns nu ett 40-tal modeller på den svenska marknaden. Många av bilarna fanns att beskåda på elbilsmässan eCarExpo i Göteborg förra helgen, och ännu fler lär visas i helgens upplaga i Stockholm.

I takt med att elbilsförsäljningen ökar och batterierna blivit billigare är prisnivån inte längre så avskräckande för en vanlig konsument. De mest sålda modellerna, Renault Zoe och Nissan Leaf, har en prislapp kring 200 000-300 000 kronor, fullt jämförbart med en ny bensinbil i mellanprisklassen. Då ska man komma ihåg att driftskostnaden för en elbil är cirka 2 kronor milen, betydligt lägre än om du kör på bensin.

Viljan att skaffa en elbil beror dock på vissa förutsättningar. Du måste ha tillgång till en laddplats nära hemmet, vilket långtifrån alltid är möjligt om du bor i ett flerbostadshus.
– De som bromsar är vissa fastighetsägare och bostadsrättsföreningar, men det är på väg att lossna, menar Mazdak Haghanipour, elbilsexpert på intresseorganisationen Powercircle.

Batterikapaciteten hos elbilarna ökar successivt och ett flertal modeller närmar sig nu omkring 30 mils räckvidd. Men vill du nå ännu längre på en laddning är det alltjämt Tesla som gäller.
”Räckviddångesten” förblir, åtminstone än så länge, ett hinder som får många spekulanter att tveka. Batterierna slukar dessutom extra kraft när vinterkylan slår till och all elektronik är påslagen.
– Det kan nog dröja tio år innan elbilen blir en Svensson-bil, tror Bertil Molden, vd på Bil Sweden.

Elbilarnas framfart

I Sverige rullar nu drygt 25 000 laddbara bilar på vägarna. Det är en stark uppgång, men i jämförelse med elbilslandet Norge ligger vi långt efter. I Norge finns – mycket tack vare generösa statliga subventioner – cirka 100 000 elfordon och av nybilsförsäljningen utgör elbilarna 35 procent.

De mest sålda elbilarna i Sverige just nu är: Nissan Leaf, Tesla Model S och Renault Zoe. Bland laddhybriderna dominerar VW Passat GTE och Mitsubishi Outlander.

Förutom batteribilar pågår satsningar på vätgas- och bränslecellsdrivna bilar. Bilmärket Toyota satsar på den senare varianten.

Leasingerbjudanden sätter fart på marknaden. Det går att leasa en elbil för en kostnad kring 3000-4000 kr/mån.

Laddinfrastrukturen byggs snabbt ut i Sverige. Utbyggnaden stimuleras bland annat via Klimatklivet, ett stödsystem som administreras av Naturvårdsverket. Olika tjänster har utvecklats för att underlätta elbilsladdning, bland annat driver energibolagen Vattenfall och Fortum nätverk för smart laddning.

Liknande inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *