Tävla och vinn ett solcellspaket

Fick elfaktura trots nej

Elhandelsföretag måste informera om dyra elavtal, kräver regeringen

Fick elfaktura trots nej

Elkunden sa nej till erbjudandet att byta elbolag. Ändå fick han en faktura från SverigesEnergi, som hittills dragit på sig 50 anmälningar hos Konsumentverket.

SverigesEnergi tillhör de elhandelsbolag vars säljmetoder fått flera elkunder att reagera. Hittills har 50 anmälningar inkommit till Konsumentverket, varav sju enbart denna sommar. De flesta anmälningar rör vilseledande marknadsföring och felaktig avtalsbindning. Kunder har bland annat vittnat om att ”SverigesEnergi påstår sig ringa på uppdrag av Energimyndigheten”. Även ”fakturerad för obeställt elavtal”, och ”ingått avtal utan godkännande” förekommer i anmälningarna.

Nasif Mirza från Hindås blev i augusti uppringd av SverigesEnergi. Trots att han tackade nej till erbjudandet att byta elbolag damp det ner en faktura på 650 kronor i hans brevlåda.
– Jag fattade ingenting och sa att jag inte godkänt någonting och blev förbannad.

Gustaf Redin är PR-ansvarig på SverigesEnergi.

– Fakturor för el skickar vi givetvis bara till kunder som tackat ja och som sedan faktiskt förbrukat ström hos oss. I den mån man har synpunkter på sin faktura vänder man sig enklast till vår kundservice, säger han.

– Vad gäller ärenden hos konsumentverket har vi en löpande dialog med dem liksom med övriga konsument- och branschorganisationer, säger Gustaf Redin.

Lars Sundling, konsumentvägledare i Härryda kommun, uppmanar alla som får en faktura de tycker är felaktig att bestrida den genom att i första hand kontakta företaget. De flesta river då räkningen.

– Finns det minsta osäkerhet går det alltid bra att kontakta konsumentvägledaren i din kommun, säger Lars Sundling.

Många anmälningar till Konsumentverket är riktade mot elbolag. På Konsumentverkets varningslista förekommer sedan tidigare Svenska Elbolaget, som ofta ringer upp äldre personer i förhoppning om att de lättare ska övertalas att byta elbolag.

Källor: Härryda-Posten, Konsumentverket

Liknande inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *