Tävla och vinn ett solcellspaket

Så agerar du mot oseriös elhandlare

Stora prisskillnader. Se upp för elhandlare med oseriösa elavtal

Så agerar du mot oseriös elhandlare

Hundratals anmälningar har kommit in från konsumenter som blivit pålurade avtal hos oseriösa elhandlare. Så här gör du om du drabbats.

Emellanåt dyker det upp aktörer på den nordiska elmarknaden som ägnar sig åt oseriösa, eller rentav olagliga, affärsmetoder. Det kan till exempel handla om att elhandelsföretaget ställer krav på förskottsbetalning, eller struntar i lagen som ger konsumenterna 14 dagars ångerrätt för elavtal.

Enligt Bo Hesselgren, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå, är det framför allt en aktör, Svenska Elbolaget, som har föranlett att man nu varnar konsumenterna.

– Vi har haft ovanligt många anhöriga till äldre personer som har hört av sig till oss om konstiga fakturor. Det rör sig bland annat om kostnader som är onormala för elhandlare att kräva konsumenter på. Det är viktigt att Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen kan stoppa det här snabbt, säger han.

KällorKonsumenternas energimarknadsbyrå, samt SvD

FAKTA

Oskäliga elavtal

Om du får ett krav från ett företag du inte känner till att du är kund hos bör du bestrida kravet.

Det är företaget som har bevisbördan för att det finns ett avtal mellan dig och företaget.

Du kan kontakta ditt elnätsföretag för att höra efter om ett byte av elhandelsföretag anmälts till dem. Om ett byte anmälts trots att du inte begärt det bör du även kontakta ditt nuvarande elhandelsföretag.

Vid eventuell tvist kan du som konsument begära att ditt enskilda fall prövas i Allmänna reklamationsnämnden eller i domstol.

Om du drabbats av företag som har oseriösa försäljningsmetoder kan du anmäla det till Konsumentverket.

Om du fått krav på förskottsbetalning av el kan du anmäla det till Energimarknadsinspektionen.

Liknande inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *