Tävla och vinn ett solcellspaket

Elhandelsföretag måste informera om dyrt elavtal

Elhandelsföretag måste informera om dyra elavtal, kräver regeringen

Elhandelsföretag måste informera om dyrt elavtal

Elkunder som inte aktivt väljer ett elavtal brukar få ett så kallat anvisningsavtal, vilket generellt är dyrare är andra avtal. Nu vill regeringen tvinga företagen att informera om villkoren i avtalen.

– Vi tycker att det är bra att regeringen skärper tonen mot elhandelsföretagen då vi anser att ingen ska behöva betala onödigt mycket för elen. Men branschen har makten i sina egna händer att göra förändringen utan att lagen behöver skrivas om. Vi avskaffade de höga anvisningspriserna för två år sedan och fortsätter uppmana övriga branschen att följa efter, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad på Skellefteå Kraft.

Många kunder som inte gör ett aktivt val av elavtal blir automatiskt anvisade ett dyrt anvisningsavtal. Dessa höga priser drabbar idag mer än 600 000 kunder. Flera aktörer i branschen har lovat att genom information till kunderna minska antalet anvisningsavtal, men en genomgång av nuläget visar att få kunder övergett anvisningsavtalen och överfaktureringen kvarstår på ungefär samma nivå som tidigare.

– Utvecklingen går för långsamt. Vi har ersatt det höga anvisningspriset med vårt ordinarie rörliga pris. Logiken bakom vårt beslut var att vi inte tyckte att det var anständigt att ha ett så mycket högre pris för kunder som inte gör ett aktivt val av elavtal, säger Christoffer Svanberg.

Energimarknadsinspektionens nya granskning resulterade i 90 förelägganden om brister i informationsskyldigheterna vilket lett till att enskilda kunder har betalat ett onödigt högt elpris. I granskningen konstateras även att förtroendet för hela energibranschen riskeras när så många kunder får felaktig eller ofullständig information från sitt elhandelsbolag.

Att regeringen nu föreslår skärpta regler för information och även öppnar för en prisreglering ser Skellefteå Kraft som ett steg i rätt riktning.

– Vi ser avskaffandet av det dyra anvisningspriset som en investering i kundernas förtroende och finner inga skäl till att vi ska behandla ”passiva” kunder annorlunda än andra kunder, säger Christoffer Svanberg.

Källa: Skellefteå Kraft

Liknande inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *