Tävla och vinn ett solcellspaket

Sven kör enbart på el

Foto av Lars Bärtås

Sven kör enbart på el

Sven Forsberg bilpendlar utan buller och avgaser. Han tillhör de hittills få privatbilister som valt att satsa på en renodlad elbil.

I början av 2012 lanserades Nissan Leaf – idag världens mest sålda elbil – på den svenska marknaden. Prislappen på 329 900 kronor, inräknat supermiljöbilspremien, avskräckte inte Malmöbon Sven Forsberg. Han hade under många år spanat efter en renodlad elbil som skulle vara funktionell, säker och rymlig nog för en vanlig familj.

– Jag var den andre i Sverige som köpte den här modellen när den lanserades och betalade dessutom ur egen ficka. Det är lite ovanligt då nytillverkade elbilar oftast säljs som tjänstebilar, säger han.

Sven Forsberg är representativ för den alltjämt glesa skaran av privata elbilsägare i landet. Han jobbar som elektronikingenjör och är engagerad i den ideella föreningen Elbil Sverige.

– Medlemmarna i föreningen äger olika typer av elbilar, både äldre och nyare modeller. Vi utbyter erfarenheter och drivs av ett engagemang både för tekniken och miljön.

Sven pendlar dagligen till sin arbetsplats i Lund, en sträcka på knappt fyra mil tur och retur. När han kommer hem till Malmö kan han ställa bilen på laddning i bostadsrättsföreningens parkeringsgarage. Familjen har bekostat installationen av en laddbox, totalt 10 000 kronor, och betalar en månatlig schablonavgift som läggs på garagehyran.

– Driftkostnaden hamnar på cirka 300 kronor i månaden. Bilen förbrukar ungefär två kilowattimmar per mil, vilket med dagens elpris innebär en kostnad på knappt två kronor milen. Det är betydligt billigare än en bensinbil.

Bilens litiumjonbatteri beräknas i optimala fall klara en körsträcka på 16 mil, så i princip behöver inte Sven ladda bilen varje natt. Men om familjen ska åka på längre utflykter krävs det planering och tålamod.

– Härförleden åkte vi på bilsemester i Danmark och kunde enkelt ladda bilen via det nät av snabbladdningsstationer som finns tillgängliga. Här i Sverige är laddinfrastrukturen mycket sämre utvecklad, vilket tyvärr gör det krångligt att åka på långresor.

Svens Leaf har nu rullat 6000 mil – och han räknar med att bilen ska fortsätta rulla många mil till. Efter tre år har dock batteriet försvagats något, vilket påverkar räckvidden för hur långt han kan köra.

– Mitt batteri har idag en kapacitet på 88 procent. Jag har en garanti som innebär att batteriet ska hålla 75 procents kapacitet efter fem år eller 10 000 mil. Om jag vill byta batteri idag skulle det kosta 5000 euro, omkring 45 000 kronor.

Inköpspris, batterikapacitet och brist på laddstationer är sådant som får elbilsspekulanterna att tveka. Men Sven Forsberg föredrar att se fördelarna.

– Många som provkört min bil blir imponerade av vilken körglädje den erbjuder. Den är bekväm, tyst, har bra acceleration och är enkel att ratta. Själv skulle jag aldrig tänka mig att återgå till en bullrande bensinbil, säger han.

Text: Lars Bärtås

FAKTARUTAN

Sven Forsbergs Nissan Leaf


Inköpt: februari 2012

Pris: 369 900 kr, minus 40 000 kr supermiljöbilspremie. Pris idag: ca 300 000 kr, inkl premie.

Helförsäkring: 14 900 kr/år

Fordonsskatt: skattebefriad till 2017 (5 år)

Extrakostnader (laddbox): 10 000 kr

Servicekostnad: 3500–4500 kr per år.

Förbrukning: ca 18 kWh per 100 km

Max räckvidd: ca 16 mil vid ekonomisk körning.

Max hastighet: ca 145 km/tim

Liknande inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *